Ik hoor steeds vaker twijfel om me heen of het nog wel goed komt. Conflicten, het milieu, de woningcrisis, en tja weer een gevallen kabinet: genoeg grond voor pessimisme. Maar het is juist het pessimisme zelf dat me veel zorgen baart. We weten uit onderzoek dat een combinatie van grote problemen, en een afnemend geloof ze te kunnen oplossen, resulteert in:
- Geen besluiten durven nemen
- Focus op alleen hier-en-nu in plaats van lange termijn
- Alle aandacht verleggen naar triviale zaken
- Minder creatieve oplossingen kunnen verzinnen
- Minder inspanningen willen doen (ook omdat je minder baten verwacht)
En laten dat net allemaal aspecten zijn, die we nu hard nodig hebben. Pessimisme wordt daarmee een katalysator van de genoemde problemen.
Kortom optimisten gezocht: mensen die blijven vertrouwen dat we onze situatie kunnen verbeteren.
#sparksofinfluence #gedragsvernadering